Tässä artikkelisarjassa haastattelen ulkomaalaisia
furry-/koiraeläintaiteilijoita, jotka elättävät itsensä joko kokonaan
tai pääsääntöisesti taiteensa avulla. Tarkoitus on antaa jonkinlaista
kuvaa millaista on olla ammattitaiteilija sellaisesta urasta
haaveileville, kertoa taitelijoiden eri
tekniikoista/myyntitavoista/tyyleistä, saada vaihtelua tähän blogiin,
sekä tietenkin antaa samalla ilmaista mainosta näille piirtäjille. Näitä
tulee ilmestymään harvakseltaan, sillä sekä vastaamisessa että
suomentamisessa kestää aikansa.
HUOM! Artisti ei tule vastaamaan blogiin lähetettyihin kysymyksiin,
ottakaa artistiin henkilökohtaisesti yhteyttä jos jokin mietityttää.
Nara: Ole hyvä ja esittele itsesi!
N: Kuinka kauan olet piirtänyt, sekä harrastuksena että ammattina? Milloin aloit tehdä tilaustöitä?
Olen piirtänyt niin kauan kuin vain olen pystynyt pitelemään jonkinlaista jälkeä jättävää välinettä. Aloin kunnolla keskittymään taiteeni parannukseen 9-vuotiaana ja tein ensimmäisen tilaustyöni netissä 14-vuotiaana. Olen elänyt pelkästään taiteellani vuodesta 2010 saakka.
N: Kuinka usein hyväksyt
tilaustöitä ja tienaatko niillä elantosi? Millaiselta näyttää
tyypillinen työpäiväsi? Millaisia tilaustöitä teet?
Olen ollut avoinna tilaustöille säännöllisesti koko viime vuoden. Ennen kykenin ottamaan vain muutamia tehtäviä kerrallaan hintojen ja muiden velvollisuuksien, kuten koulun vuoksi. Freelancetilaustöiden teko on pääasiallinen elinkeinoni, vaikka saan lisätienestejä myymällä originaaleja Etsyssä ja printtituotteita Redbubblessa. Fanit ovat myös rahoittaneet vanhan taiteeni arkistointia Patreonissa. Toivon laajentavani kaikkien kolmen toimintaa. Kaupustelen myös coneissa pitkin itärannikkoa, joskin nykyään olen keskittynyt pienempiin, paikallisiin coneihin.
Tapaan työskennellä aina kun minulla on vain aikaa, oli se sitten luonnostelua tai puhtaaksi piirtoa. Suurempaa keskittymistä vaativat tehtävät kuten väritys ja pienemmän projektin valmistaminen alusta loppuun tuppaavat kestää koko päivän. Skannaus ja jälkikäsittely ovat myös iso osa-alue työssäni, oli sitten kyseessä printtilaatuisten tiedostojen teko tai pienempi resoluutioisten kuvien jako faneilleni. Yritän skannata mahdollisimman paljon kerralla, jotta vähentäisin aikaani koneella.
Olen ensisijaisesti traditional-taiteilija laajalla kokemuksella eri välineistä. Mieltymykseni voivat vaihdella viikosta viikkoon ja kuukaudesta kuukauteen, mutta yleensä keskityn työskentelemään vesiväreillä ja vesiliukoisilla tusseilla. Käytän myös suuresti vaihtelevia kokoja, keräilykortin kokoisista kuvista ylisuuriin kanvaasitöihin asti. Kuitenkin suurin osa tilatuista töistäni ovat sivun kokoisia.
N: Oletko julkaissut mitään
virallisempia töitä, kalentereita, kirjoja, sarjakuvia tai niin
edelleen? Onko teoksiasi ollut esillä muiden järjestämissä julkaisuissa?
Onko jotain kenties suunnitteilla?
N: Oletko tyytyväinen nykyiseen
taiteeseesi? Mitä toivoisit saavuttavasi taiteen saralla seuraavien 5-10
vuoden sisällä? Haluatko näyttää vertailukuvia joista näkisimme kuinka
paljon olet kehittynyt vuosien varrella?
N:Kärsitkö ikinä art blockeista ja
kuinka pääset niistä eroon? Tuntuuko koskaan, että tässä ammatissa on
liian paljon paineita? Mitä teet jos sinulta tilataan kuvia aiheesta,
joka ei ole sinun mieleesi?
Koti-/työympäristöni on vakiintunut huomattavasti vuosien aikana, jolloin blokit ja tarve stressin lievitykselle taiteeseen liittymättömillä tavoilla ovat vähentyneet. Vaihtelu välineiden ja kuvien monimutkaisuuden parissa pitää minut kiinnostuneena ja touhun virkistävänä. Yleensäkin piirtäminen sujuu minulta automaattisesti ja vain hyvin harvoin en fyysisesti pysty piirtämään, ellei sitten piirtokäteni ole kipeänä.
Yritän olla mahdollisimman selkeä asiakkaideni kanssa. Teen hyvin selväksi mitä aiheita en aio tehdä ja mistä aiheista taas nautin. Jos asiakkaalla on erityisen haastava idea teen parhaani työskentelemällä hänen kanssaan askel kerrallaan, etsien parasta keinoa jonka avulla kumpikin olisi tyytyväinen. Valitettavasti tunnollisimmallakaan asiakaspalvelulla ei kaikkia voi miellyttää, mutta niistä saat kuitenkin arvokasta kokemusta.
N: Mitä haasteita on
ammattitaiteilijoilla? Onko sinulla tasainen virtaus tilareita, vai onko
välillä vaikeuksia löytää rahaa elämiseen?
Ajan
hallinta, ajan hallinta, ajan hallinta. Tämä on oma haasteeni itseni
elättämisessä. On hirveä työ ja suuri vastuu saada kaikki hommat tehtyä
sekä taiteeseen että arkeen liittyen. On myös tärkeää niin fyysiselle
kuin psyykkiselle terveydelle mahduttaa mukaan rentoutumista ja
taiteeseen liittymättömiä aktiviteettejä.
N: Mistä löydät asiakkaasi ja
miten kannustat heitä ostamaan sinulta taidetta? Järjestätkö
säännöllisesti alennuksia tai muunlaisia kampanjoita?
Ilman omaa kotisivua töitäni kerääntyy eri gallerioihini ja tileilleni sosiaalisessa mediassa. Moni faneistani on seurannut minua galleriasta galleriaan 18 vuoden ajan mitä olen ollut aktiivinen netissä, ja he voivat valita itselleen helpoimman tavan ottaa minuun yhteyttä. Joko e-mailin, FurAffinityn, Weasylin, Etsyn, Facebookin, Twitterin tai Instagramin kautta. Kännykkäni on ollut korvaamaton työkalu, jolla olen pystynyt pysymään kosketuksissa asiakkaiden kanssa ja jolla olen voinut jakaa päivityksiä heille. Olen pystynyt pitämään tilarini jatkuvasti auki koko viime vuoden, mutta silloin tällöin teen tarjouksia ja alennuksia koskien tiettyjä materiaaleja tai aiheita, joiden parissa tekee mieli työskennellä.
N: Onko sinulla kokemuksia
erilaisten oheistavaroiden myynnistä nettikaupoissa kuten RedBubble ja
CafePress? Millaiset designit ovat myyneet parhaiten?
Oma valintani oheistuotekaupoista on RedBubble. Valitsin heidät alunperin heidän tarjoamien paitojen, vinyylitarrojen ja metallinhohtoisten paperien vuoksi. Olen itse asiassa ostanut heilta useamman oman tuotteeni esimerkeiksi portfoliotani varten, sekä muiden artistien tuotteita kaunistamaan kotiani. Tykkään myös kuinka joviaalisti he ottavat vastaan ehdotuksia uudenlaisista tuotteista ja viime aikoina he ovat lisänneet valikoimiinsa esimerkiksi legginsejä, huiveja ja lakanoita. Kuten monissa tälläisissä sivustoissa artisti voi itse säätää kuinka paljon haluaa tuotteistaan tuloja, jonka avulla saat enemmän rahaa, mutta se myös korottaa tuotteitesi hintoja. Nämä ekstratulot ovat olleet minulle todella hyödyllisiä ja ne kannustavat minua säännöllisesti lisäämään uusia ja päivittämään vanhoja designejä.
N: Ovatko hinnastosi mielestäsi
reiluja? Entäpä muut artistit, ovatko heidän hintansa yleensä liian
halpoja? Saatko ikinä valituksia hinnoistasi?
Mitä fandomin hinnastoihin tulee, mielestäni hintani heijastavat töitteni laatua. Fandomin hinnat tuppaavat olemaan hyvin, hyvin kaukana normaalin taidemaailman hinnoista, mutta kysyntää on paljon jos satut sopimaan markkinarakoon hyvin. Jotkut tykkäävät koiraeläimistä, toiset isoista kissoista, jolloin artisti voi kiinnittää heidän huomionsa heitä kiinnostavalla taiteella, luoden sinulle mahdollisen asiakaspohjan. Moni nuori, kokematon ja opiskeleva taiteilija hinnoittaa itsensä hyvin alhaalle, joka voi tuoda paljon uusia ja toistuvia asiakkaita, mutta se myös vie asiakkaita pois niiltä, jotka yrittävät elättää itsensä taiteella. Tyypillisesti työ puhuu puolestaan, ja jos joku haluaa jotain nyt ja heti hän voi valita noviisin tai sijoittaa korkeamman kaliiberin artistiin.
N: Näytä viisi työtä, joista olet ylpein! Voit myös kertoa miksi valitsit juuri ne.
Olen ylpeä kaikista töistäni, oli niistä maksettu tai ei. Laitan tähän esimerkkejä viime vuosilta, joiden teosta nautin erityisesti. :3
N: Ketkä ovat idolisi piirtämisen saralla? Kuinka he ovat vaikuttaneet tyyliisi ja aihevalintoihisi?
Sanoisin, että yksi suurimmista vaikuttajistani on ollut Wendy Pini. Isäni tutustutti minut hänen sarjakuviinsa pienenä ja rakastuin täysillä hänen tyyliinsä ja hänen tavoin tavoittelen saavuttavani jotain merkityksellistä taiteellani. Totta kai taiteeni ja urani tulee aina olemaan kehittymisvaiheessa, mutta Wendy roolimallinani on inspiroinut minua paljon. Yksi elämäni suurista hetkistä oli tavata hänet conissa vuonna 2008, hän selaili läpi kamalan nolon luonnosvihkoni, kehui töitäni ja sanoi etten saisi ikinä luovuttaa jos haluan ammattitaiteilijaksi. Nojaan tuohon muistoon aina kun tunnen itseni lyödyksi ja masentuneeksi. Seuraan hänen ja hänen miehensä uraa yhä Facebookissa ja hän on huomannut vanhoja fanitaiteitani silloin tällöin, mikä tietenkin ilahduttaa, mutta myös syyllistää minua, sillä en ole piirtänyt mitään Elfquestiin liittyvää pitkään aikaan. Pitäisi korjata tilanne...
Minulla on pitkä lista muista visuaalisista ja taiteellisista inspiraation lähteistä (liian pitkä listatakseni sitä yksityiskohtaisemmin x.x), mutta mitä nyt ensimmäisinä tulee mieleen ovat Wayne Anderson, Robert Crumb, Stephen Gammell, Rien Poortvliet, Arthur Rackham, sekä amerikkalaisten että ulkomaalaisten perinteisten animaatiostudioiden työt, Heironymous Bosch, keskiaikaiset käsikirjoitukset, ja tietty pelien kuvitukset, kuten Sonic the Hedgehog, Darkstalkers ja Street Fighter.
N: Piirrätkö usealla eri tyylillä? Mistä tyylistä nautit eniten?
Mielestäni on tärkeää, että artistilla on töissään sekä tasaisuutta laadussa että vaihtelevuutta. On olemassa tyylejä ja tekniikoita, jotka vaativat enemmän yksityiskohtia ja keskittymistä kuin toiset, esimerkiksi ero realistisen maalauksen ja simppelin, varjostamattoman tussityön välillä. Yritän tasapainottaa itseäni tekemällä nopeita ja kepeitä töitä monimutkaisempien töiden lomassa, mutta nautin kummankin työstämisestä.
N: Onko sinulla vinkkejä tästä
urasta haaveileville nuorille piirtäjille? Oliko taitelijan ura
tähtäimessäsi alunperin, vai sattuiko uravalinta vaan osumaan kohdalle?
Jos jollakulla on taiteellisia lahjoja, mutta ei tarvittavaa draivia ja halua luomaan töitä enempää kuin itselleen, en suosittelisi tätä uraa. Graafisina suunnittelijoina on useita ihmisiä, jotka eivät osaa piirtää yhtään, mutta ottavat hyvin vastaan ohjeita ja pystyvät helpottamaan työtään tietokoneohjelmilla, ja vaikka kaupalliset logot voivat herätellä ideoita ja shoppaushimoja se ei ole sellainen jalanjälki, jota toivoisin jättäväni jälkeeni.
Ja mitä itseeni tulee, ura freelance taitelijana netissä tuli minulle luonnollisesti. Olen aina kokenut itseni taiteilijaksi ja vaikka olenkin harkinnut muita uravalintoja menneisyydessä kohtalo on ohjannut minut tälle tielle. Voin rehellisesti sanoa rakastavani työtäni ja haluaisin jatkaa sitä niin kauan kuin mahdollista, halusivat muut nähdä hölmöjä elukoitani tai eivät.
N: Oletko itseoppinut vai
taidekoulun käynyt? Suositteletko taidekouluja? Onko netissä mitään
hyviä työkaluja taiteilijoille, esimerkiksi tutoriaaleja, joita
suosittelisit?
Jokainen artisti on tiettyyn pisteeseen asti itseoppinut, ihan kuten he ovat kaikki johonkin asti omaperäisiä ja muilta vaikutteita saaneita. En ole käynyt mitään instituutiota, joka olisi omistettu pelkälle taiteelle, mutta kuten moni muukin opiskelija olen ollut taidetunneilla oppimassa piirtämistä, maalaamista ja kuvanveistoa peruskoulusta collegeen asti. Valmistuin BFA:na Marylandin yliopistosta vuonna 2011, sivuaineenani taidehistoria, ja vaikka arvostankin kaikkea siellä oppimaani ei se vedä vertoja oikealle taidekoululle. Koulu opetti minua kehittämään hanakkuuttani ja työmoraaliani enemmän kuin mikään muu. Se myös sai minut kokeilemaan uusia välineitä, joita en muuten olisi päässyt käyttämään hintojen tai oman haluttomuuteni vuoksi. Mutta eniten käyttämäni tekniikat ovat hioutuneet vuosien varrella kokeilujan ja erehdysten, elämän muutosten ja tapahtumien ansiosta. Ehkä jos palaisin takaisin kouluun hakemaan maisterin arvoa voisin päästä kokeilemaan oikeaa taidekoulua.
N: Oletko koskaan ollut taidevarkauden uhri? Mitä artistien kuuluisi tehdä näissä tilanteissa?
Olen todellakin. Oli kyseessä sitten harmiton tai vihamielinen teko olen oppinut kokemuksesta, että mikäli he eivät saa varkaudestaan rahaa on parasta antaa asian olla. Yleensä jos joku haluaa matkia toisen tyyliä he pitävät kyseisestä tyylistä ja haluavat oppia siitä, imaisten siitä vaikutteita omaan tyyliinsä. Suurin osa taiteilijoista käy läpi tämän vaiheen ja lopulta he löytävät kokeilujen jälkeen oman tyylinsä, tai sitten menettävät kiinnostuksensa taiteeseen ja jatkavat elämäänsä. Pahimmillaan kopioija haluaa vain huomiota ja tunnustusta, mutta useimmiten kopioija ei edes tajua tekevänsä jotain väärin koska on niin kokematon. Vaikka joku ei suoraan kopioisi kuviasi, vaan yrittäisi matkia personaasi tai identiteettiäsi, neuvoni on yksinkertaisesti jatkaa omana itsenään olemista, sillä hän ei todellakaan ole sinä ja ei koskaan tule olemaankaan vaikka hän kuinka niin toivoisi (no, ainakin tällä hetkellä). Nämä asiat ratkeavat yleensä lopulta, pysy rauhallisena ja anna ajan ratkaista asia.
Mikäli kuitenkin kuviasi käytetään rahan tekoon pikkuhuijarin tai suuren, laiskoilla suunnittelijoilla varustetun firman toimesta, on tärkeää ottaa yhteyttä johtoportaaseen ja pyytää heitä ottamaan kuvat pois saatavilta. Mikäli he eivät suostu kysy neuvoa lakia osaavalta.
N: Haluaisitko vielä lisätä jotain? Kiitos paljon kun jaksoit vastata tähän ärsyttävään kyselyyn!
Ei tämä ollut mikään vaiva! Toivottavasti tästä oli apua. Kiitos, kun kysyit niin syvällisiä kysymyksiä!
Suurkiitos mielenkiintoisesta haastattelusta!
VastaaPoista