torstai 21. toukokuuta 2015

Haastattelussa ammattitaiteilija, osa 1: Zannah


Tässä artikkelisarjassa haastattelen ulkomaalaisia furry-/koiraeläintaiteilijoita, jotka elättävät itsensä joko kokonaan tai pääsääntöisesti taiteensa avulla. Tarkoitus on antaa jonkinlaista kuvaa millaista on olla ammattitaiteilija sellaisesta urasta haaveileville, kertoa taitelijoiden eri tekniikoista/myyntitavoista/tyyleistä, saada vaihtelua tähän blogiin, sekä tietenkin antaa samalla ilmaista mainosta näille piirtäjille. Näitä tulee ilmestymään harvakseltaan, sillä sekä vastaamisessa että suomentamisessa kestää aikansa.

HUOM! Artisti ei tule vastaamaan blogiin lähetettyihin kysymyksiin, ottakaa artistiin henkilökohtaisesti yhteyttä jos jokin mietityttää.


Nara: Ole hyvä ja esittele itsesi!
Zannah: Olen Zannah! Olen 32-vuotias, naimisissa ja minulla on kuusi kissaa. Ei lapsia. Elän Chicagon alueella Yhdysvalloissa. Helpoin paikka löytää uusimmat työni on FA -sivuni, mutta olen myös Tumblrissa, G+:ssa ja Twitterissä. Minulla on myös kotisivut, mutta ne ovat pahasti päivityksen puutteessa. Minulla on ollut sama fursona noin kymmenvuotiaasta asti. Zannah on valkoturkkinen naali mustilla hiuksilla ja ruskeilla silmillä. Olen aina ollut viehättynyt mustavalkoisiin hahmoihin. Yleensä laitan hänet Star Wars -maailmaan, koska olen hirveä nörtti. Ohessa on hänen reffinsä.


N: Kuinka kauan olet piirtänyt, sekä harrastuksena että ammattina? Milloin aloit tehdä tilaustöitä?
Z: Olen piirtänyt 90-luvun alkupuolesta asti, menin korkeakouluun ja sain studiotaiteen loppututkinnon yrittäessäni oppia piirtämään paremmin. Valmistuin vuonna 2005 BFA:na studiotaiteessa, sivuaineenani taidehistoria. Myin ensimmäisen vakavan työni vuonna 2001, ensimmäisenä taidekouluvuotenani ja aloitin tilaustöiden teon sen jälkeen. Haluan myös painottaa ettei sinun tarvitse mennä taidekouluun jotta oppisit piirtämään hyvin. Tälläinen reitti vain toimi minulle, mutta ei välttämättä kaikille muille.

N: Kuinka usein hyväksyt tilaustöitä ja tienaatko niillä elantosi? Millaiselta näyttää tyypillinen työpäiväsi? Millaisia tilaustöitä teet?
Z: Olen avoin tilaustöille oikeastaan aina, joskin jaoittelen ne muutamaan kategoriaan. Olen huomannut, että livestreamit auttavat minua keskittymään työhön, joten kahdesti viikossa streamaan suurempia ja vaativampia tilareita kuten reffejä ja kokovärillisiä töitä taustoilla. Kahtena muuna päivänä otan vastaan pienempiä tilareita kuten luonnoksia ja kortteja, jotka valmistuvat saman streamin aikana. Teen kaikenlaisia töitä perinteisillä välineillä, badgeista ja kirjanmerkeistä kokovärillisiin kuvituksiin. Rutiinimainen aikataulu auttaa paljon, joskin päivät, jolloin piirrät itsellesi ovat vapaapäiviä ja sairaudet ja muut häiriötekijät tarkoittavat ettet saa palkkaa.

N: Oletko julkaissut mitään virallisempia töitä, kalentereita, kirjoja, sarjakuvia tai niin edelleen? Onko teoksiasi ollut esillä muiden järjestämissä julkaisuissa? Onko jotain kenties suunnitteilla?
Z: Töitäni on julkaistu muutamissa sarjakuvissa vuosien myötä ja muutama työ tulee olemaan esillä Jarlidium Pressin seuraavassa North American Fur -lehdessä. Vähän aikaa sitten keräsin ääriviivapiirroksiani noin kahdeksan vuoden ajalta värityskirjaa varten, joka on myynnissä Amazonissa ja Book Patchissa. Minulla on pari muuta projektia jotka saatan julkaista seuraavien parin kuukauden sisällä, jahka saisin aikaa laittaa asiat järjestykseen.

N: Oletko tyytyväinen nykyiseen taiteeseesi? Mitä toivoisit saavuttavasi taiteen saralla seuraavien 5-10 vuoden sisällä? Haluatko näyttää vertailukuvia joista näkisimme kuinka paljon olet kehittynyt vuosien varrella?
Z: En ole koskaan täysin tyytyväinen taiteeseeni. Löydän aina asioita jotka olen tehnyt väärin, asioita jotka olisin voinut tehdä paremmin, joihin olisi pitänyt kuluttaa enemmän aikaa ja niin edelleen. Se ei tarkoita, että taiteeni olisi HUONOA, mutta aina löytyy parantamisen varaa ja opittavaa. Minulla ei ole mitään tarkkoja saavutuksia haaveissani, mutta haluaisin olla itsevarmempi taustojen ja esimerkiksi teknologian (jota vihaan piirtää) piirtämisessä. Olen päässyt pitkälle, mutta vielä on paljon matkaa jäljellä. En koskaan heitä pois vanhoja piirroksiani, sillä ne antavat minulle perspektiiviä kuinka paljon olen oppinut. Tykkään pitää yhtä vanhaa kuvaa aina saatavilla, jotta voisin näyttää sitä heille kun he sanovat "en koskaan voisi piirtää kuin sinä!". Voin näyttää miltä piirrokseni näyttivät juuri silloin kun aloitin. Kuka tahansa voi oppia piirtämään, jos he vain ovat halukkaita näkemään vaivaa ja harjoittelevat. En ole lahjakas, olen itsepäinen.


N:Kärsitkö ikinä art blockeista ja kuinka pääset niistä eroon? Tuntuuko koskaan, että tässä ammatissa on liian paljon paineita? Mitä teet jos sinulta tilataan kuvia aiheesta, joka ei ole sinun mieleesi?
Z: Art blockit ovat ongelma henkilössä kanssa itse taiteen sijaan. Kun minulla on ollut "art blockeja"
menneisyydessä ne ovat johtuneet masennuksesta ja/tai apaattisuudesta luovuuden puutteen sijaan. Minun tapauksessa jos annan työtaakan tuntua musertavalta lopetan työskentelyn. Viimeisen sivun lähestyminen luonnosvihossa voi myös tehdä minusta hermostuneen, koska ZOMG PAPERI LOPPUU! Tiedän, että se on typerää, sillä hamstraan papereita ja ne eivät koskaan tule loppumaan kesken, mutta joskus aivot vain toimivat noin. Joten yritän huijata aivojani rajoittamalla tilauksien määrää, tai pidän ekstramateriaaleja lähettyvillä. Jos blokki liittyy masennukseen ja et osaa tapella sitä vastaan yksin jollekulle puhuminen tai terapia tai jopa lääkitys voi auttaa. Olen onnekas siinä mielessä, että olen osannut päihittää omat vaikeuteni ilman paljoa ulkopuolista apua, mutta ammattiavun etsiminen ei ole heikkouden merkki.

Suurimmaksi osaksi töissäni ei ole suurta deadlinen painetta. Koetan pysyä yhteydessä asiakkaisiini, jotta he tietävät missä mennään. On todella epäammattimaista kadota ihmisiltä, jotka ovat maksaneet sinulle työstä. On paljon parempi kertoa, että tarvitset taukoa ja olla valmis antamaan päivityksiä kuin vain yhtäkkiä kadota. Kommunikaatio on tosi iso asia mikäli harkitset tätä uraa. Mikäli otan vastaan tilauksen deadlinellä asiakkaan pitää olla heti alussa hyvin selvä aikarajasta, jotta tiedän kuinka paljon aikaa minulla on saada asiat valmiiksi.

"En piirrä" -listallani ei ole kovin montaa asiaa, mutta mikäli joku pyytää minua piirtämään jotain epämukavaa yritän olla mahdollisimman neutraali torjumatta häntä täysin. Joskus voimme löytää kompromissin ja voin piirtää kuvan, joka ei ole itselleni epämukava ja myös sopii hänen tarpeisiinsa. Joskus tämä ei ole mahdollista, ja se on ok. Älä koskaan pelkää sanoa ei jos sinua pyydetään piirtämään aiheita, joita et halua piirtää. Sinun ei ole PAKKO ottaa heidän rahojaan. Sinulla on täysi oikeus kieltäytyä tilauksesta.

N: Mitä haasteita on ammattitaiteilijoilla? Onko sinulla tasainen virtaus tilareita, vai onko välillä vaikeuksia löytää rahaa elämiseen?
Z: Olen hyvin, HYVIN onnekas asemassani, sillä kumppanillani on hyväpalkkainen työ. Tuomani rahavirta tilaustöistä on merkittävä, mutta ei riittäisi elättämään minua. Sillä saisin ostettua ruokatarvikkeita, mutta se ei riittäisi vuokraan ja muihin laskuihin ollenkaan. Suurimmaksi osaksi tuloni menevät yllättäviin kuluihin kuten terveyskuluihin (jee paska amerikkalainen terveydenhuolto) tai sillä päivitetään ikääntyviä koneita, jne. Suurimmalla osalla artisteista on ainakin yksi toinen työ tilaustöiden ohella. Olen onnekas siinä ettei minun tarvitse käydä tavallisessa työssä, mutta samaa ei voi sanoa monesta muusta taiteilijasta.

N: Mistä löydät asiakkaasi ja miten kannustat heitä ostamaan sinulta taidetta? Järjestätkö säännöllisesti  alennuksia tai muunlaisia kampanjoita?
Z: Suurin osa asiakkaistani ovat löytäneet minut FA -sivuni kautta, tai muualta sosiaalisesta mediasta kuten G+:sta tai Twitteristä, paljon harvemmin coneista tai säännöllisistä streameistani Tigerdilessä. Järjestän alennuksia ainakin pari kertaa vuodessa, kuten Star Wars -teemaisia May the 4th -tilareita ja silloin tällöin YCH -tyyppisiä kuvia, mutta ne eivät ole se pääjuttuni.

N: Onko sinulla kokemuksia erilaisten oheistavaroiden myynnistä nettikaupoissa kuten RedBubble ja CafePress? Millaiset designit ovat myyneet parhaiten?
Z: Itseasiassa en ole suunnitellut myyväni oheistavaroita missään ja minulla ei ole mitään ideaa myisivätkö työni vai eivät. Suurin osa uusista töistäni ovat olleet tilaustöitä ja mieluiten käyttäisin originaaleja töitä oheistuotteissa. Mielestäni suuri osa ihmisistä myy fanitaidetta oheistuotteissaan ja ajatus ei ole oikein mieleeni.

N: Ovatko hinnastosi mielestäsi reiluja? Entäpä muut artistit, ovatko heidän hintansa yleensä liian halpoja? Saatko ikinä valituksia hinnoistasi?
Z: Olen tyytyväinen nykyisiin hintoihini. Todennäköisesti ne pysyvät samoina vuoden tai pari ja sitten arvioin ne uudelleen ja katson josko niitä pitää muuttaa. Tavallisesti artistit selkeästi pyytävät liian vähän. NOSTAKAA HINTOJANNE IHMISET! Kukaan ei tule arvostamaan töitänne ellette itse arvosta niitä! Jos se on vain harrastus sinulle, no problem, mutta jos oikeasti yrität elää tilaustöilläsi sinun pitää huomioida kuinka paljon aikaa menee jokaiseen kuvaan. Kuinka paljon aikaa menee puhuessasi tilaajien kanssa? Kuinka monta tarkistusta ja korjausta teet? Kuinka paljon aikaa menee valmisteluihin ja töiden lataamiseen, jotta ihmiset löytäisivät sinut? Aikasi on arvokasta ja niin ovat kykysikin. Jos et tienaa edes minimipalkkaa töilläsi on aika joko nostaa hintoja tai etsiä toinen työ, koska et mitenkään voi elää pelkästään taiteellasi.

En saa valituiksia hinnoistani kovinkaan usein. Jos niin tapahtuu valitus on tyypillisesti tyypiltä, joka ei koskaan olisi tilannut minulta mitään muutenkaan, joten siihen on turha kiinnittää huomiota. Aina tulee olemaan ihmisiä, joiden mielestä mikä tahansa hinta on taiteesta liikaa. He eivät kuulu asiakaskuntaani, joten en välitä heistä. Asiakkaani ovat siistejä ihmisiä ja he ymmärtävät ajan, vaivan ja taidon mitä menee heidän tilauksiinsa.

N: Mitä materiaaleja/ohjelmia käytät? Piirrätkö perinteisillä välineillä vai digitaalisesti?
Z: Olen paljolti old school. Kaikki työni on tehty perinteisillä välineillä (joskin silloin tällöin sitä luullaan digitaaliseksi). Käytän yleensä Pilot Eno -värikyniä luonnosteluun, Tombow Fudensuke -sivellinkyniä ääriviivoihin ja väritän Copic -tusseilla käyttäen geelikyniä yksityiskohtiin. Tykkään piirtää erilaisille sävytetyille papereille. Työskentelen satunnaisesti myös vesiväreillä ja gouachella, ja minulla on suuri määrä sekalaisia taidevälineitä, joita käytän jos on tarve. Skannaan kuvani niiden valmistuessa ja siistin ne GIMP -ohjelmalla ennen niiden postaamista nettiin.

N: Näytä viisi työtä, joista olet ylpein! Voit myös kertoa miksi valitsit juuri ne.
Z:

Art Nouveau Zanny oli selkeä käännöskohta minulle lähes vuoden kestävän masennuskauden jälkeen, jolloin en tehnyt periaatteessa mitään. Viimein istuin alas, potkaisin masista perseelle ja palasin töihin. Vaikka näen teknisiä ongelmia tässä työssä jälkikäteen katsottaessa se on silti tärkeä saavutus minulle. Se muistutti minua mihin kykenen kun oikeasti keskityn ja näen vaivaa.


Temple Ruinsissa pointti oli enemmän taustassa ja tunnelmassa kuin hahmoissa, mikä oli poikkeuksellista minulle. Vihaan taustojen piirtämistä, mutta opettelen asian muuttamista. Tämä oli myös aika suuri työ minulle. Se oli 11''x14'' kokoinen paneeli*, eikä mahtunut skanneriini. Kuten edellisessäkin kuvassa näen tässäkin teknisiä virheitä, mutta olen silti ylpeä tämän kuvan edustamasta saavutuksestani.

*hieman A3:sta pienempi


Jälleen yksi virstanpylväs oli työssä Unimpressed, jossa piirsin Aunos -hahmon kokonaisen mandalorialaisen haarniskan. Taustojen ja teknologian ohella en ole haarniskojen fani (minkä vuoksi ihmiset varmaan laittavatkin minut piitämään niitä). Olette ehkä huomanneet jo yhtenäisen teeman, suurin osa asioista joista olen ylpeä ovat työntäneet minut ulos mukavuusalueeltani ja kasvattaneet minua taiteilijana. Tämä työ ei ole yhtä näyttävä ja vaikuttava kuin jotkin muut mitä olen tehnyt, mutta olen silti tyytyväinen siihen.



Jungle Run oli lähinnä kokeilu. Olenko jo sanonut kuinka vihaan taustoja? No tämän piti alunperin olla PELKKÄÄ taustaa. Vierailimme Chicagon puutarhan kasvihuoneissa ja sen jälkeen yhdistin useamman ottamani valokuvan, printtasin yhdistelmän ja valopöydän avulla piirsin lopputuloksen läpi (läpipiirto on täysin ok jos käytät omia valokuvia). Lopputulos on paljon orgaanisemman näköinen kuin mitä olisin saanut aikaan keksimällä kasveja päästäni. Lisäsin Zannyn kuvaan vähän jälkijunassa ja jätin koko kuvan mustavalkoiseksi vaikuttavuuden vuoksi.


Topless Cuddles on uudempi työ ja otin sen mukaan lähinnä koska rakastan kuvan esille tuomia tunteita. Lempitöitäni ovat ne, joista käy ilmi tarina kuvan takana. Tästä tuli varsin kaunis.

N: Mistä saat inspiraatiota? Fanitatko jotain ja piirrätkö fanitaidetta?
Z: Minulla on vaikeuksia keksiä juuri tiettyä inspiraation lähdettä. Katselen paljon kuvia ihmisistä, arkkitehtuurista, eläimistä, kukista, toisten hienoja taideteoksia jne. Luen paljon ja suurkulutan musiikkia. Mikä tahansa voi olla innoitus kuvalle. Joskus se voi olla vain väri jota hingun käyttää, tai kokonainen skenaario joka on muodostunut mieleeni.

Mitä eri sarjoihin tulee, olen viime aikoina ollut todella kiinnostunut Steven Universesta. Se yllätti minut ja imi mukaansa. Seuraan myös silloin tällöin My Little Ponya (mutta olin 80-luvulla pikkutyttö, joten olen alkuperäinen fani ja se on ookoo). Yritän yleensä vältellä selkeää fanitaidetta. Lähimmäksi sitä tulevat piirtämäni "piirrän omat hahmosi faniuniversumissa". Eli omat jedi-/sith-hahmot, My Little Pony -hahmot, gemsonat* jne ovat ihan siistejä. Ehkä tämä on turhaa pilkun nussimista, mutta se tuntuu paremmalta.

*gemsona = Steven Universe -sarjaan liittyvät omat hahmot, ei tuttu termi ainakaan minulle


N: Ketkä ovat idolisi piirtämisen saralla? Kuinka he ovat vaikuttaneet tyyliisi ja aihevalintoihisi?
Z: Suurin fanityttöihastukseni on selvästi Wielder. Hän on täysin uskomaton ja haluaisin osata piirtää kuin hän kun kasvan isoksi (jos se ikinä tapahtuu). Olen myös ollut Arphalian fani vuosia. Muita vaikutteita olen saanut James Gurneylta, joka on aivan ällistyttävä, sekä Alfons Muchalta, jolla oli hyvin tunnistettava tyyli.

N: Piirrätkö usealla eri tyylillä? Mistä tyylistä nautit eniten?
Z: Suurin osa kuvistani ovat kuvitusmaisia. En ole kovinkaan hyvä realismissa joten en pyri siihen, mutta osaan tehdä sarjakuvatyyliä pienistä keräilykorteista ja väriliitutöistä yksityiskohtaisempiin kohtauksiin.




Tykkään piirtä kuvia, joissa on vähän viehkeyttä ja minulle ei ole ongelma piirtää täysiä aikuiskuvia, mutta eniten pidän kuvista, jotka kiusaavat enemmän mitä näyttävät. Kuten sanoin aiemmin tykkään jos kuvalla on tarina kerrottavanaan.



N: Kuinka usein käyt coneissa? Millaisia töitä kaupustelet niissä? Menetätkö vai tienaatko yleensä rahaa näissä tapahtumissa?
Z: Tällä hetkellä käyn 2-3 conissa vuosittain. Olen West Virginian Rising Star -conin taidevieras ja työskentelen Midwest Fur Festin taidekujan henkilökunnassa. Viime aikoihin asti minä ja mieheni kuuluimme FurtherConfusionin henkilökuntaan, mutta emme päässeet paikalle tänä vuonna koska toivuin leikkauksesta.

Mikäli en työskentele conin henkilöstössä jossain muodossa yleensä minulla on pöytä, josta tarjoan tilaustöitä ja printtejä myyntiin. Jos saan kuluttamani rahat takaisin con on ollut LOISTAVA. Yleensä tosin menetän niissä rahaa. Tienaamiselle ei jää paljoa tilaa kun otat lukuun matkustuksen, ruuan, hotellin ja pääsylipun. Osasyynä on toki, että olen yleensä kahdestaan mieheni kanssa. Asiat voisivat olla toisin jos jakaisimme matkustus- ja hotellikulut useamman ihmisen kanssa (mutta mieheni kuorsaa ja vaikka itse voin nukkua sen läpi suurin osa muista ei voi).

N: Onko sinulla vinkkejä tästä urasta haaveileville nuorille piirtäjille? Oliko taitelijan ura tähtäimessäsi alunperin, vai sattuiko uravalinta vaan osumaan kohdalle?
Z: Okei, tiedän että tämä sattuu, mutta oikeasti älkää odottako voivanne elää pelkällä taiteella, ainakaan heti. Se osa ihmisistä, jotka voivat elättää itsensä pelkällä taidemyynnillä on hyvin pieni. En sano tätä romuttaakseni unelmianne, vaan koska se on todellisuutta tänä päivänä. Hankin taidetutkinnon lähinnä parantaakseni taitojani taitelijana, enkä koskaan uskonut voivani oikeasti rakentaa uran sen ympärille. Olen ollut erittäin onnekas ja saanut enemmän kuin koskaan unelmoin ja siitä huolimatta tein töitä reilusti päälle vuosikymmenen muissa töissä ja tein taidetta sivussa kunnes pääsin tähän pisteeseen. Ja kuten aiemmin sanoin ilman mieheni tuloja tekisin yhä normaalia päivätyötä. Joten vaikka on hienoa seurata unelmiaan pitää varmistaa että on varaa myös pysyä hengissä.

N: Oletko itseoppinut vai taidekoulun käynyt? Suositteletko taidekouluja? Onko netissä mitään hyviä työkaluja taiteilijoille, esimerkiksi tutoriaaleja, joita suosittelisit?

Kävin kyllä taidekoulun ja minulla on BFA studiotaiteessa ja sivuaineeni oli taidehistoria, mutta omasta mielestäni olen myös oppinut ja kasvanut paljon enemmän taiteilijana koulun ulkopuolella. Tärkein neuvoni aloittaville piirtäjille on älä. ikinä. lopeta. opettelemista. Opettele siten mikä sopii parhaiten sinulle. Kaikki eivät kukoista kouluympäristössä ja jotkut oppivat parhaiten lukemalla ja kokeilemalla itsenäisesti kuin seuraamalla opettajan ohjeita. Tärkein oppimani asia oli kritiikin vastaanottaminen ilman, että egoni tulisi tielle. Neljän vuoden ajan professorit nipottivat taiteestani ja pakottivat minut kohtaamaan virheeni ja kokeilemaan korjata ne. Se oli todella, todella tärkeää.

Ja mitä netin työkaluihin tulee tässä on muutamia hyödyllisiä linkkejä vuosien varrelta:

http://www.senshistock.com/sketch/# pikaisia muotokuvia varten
http://photo-reference-for-comic-artists.com todella käteviä asentoreffejä
http://paletton.com väripaletteja varten
http://www.saveloomis.org vanhoja piirustuskirjoja

Googlessa, Youtubessa ja Tumblrissa on läjäpäin tutoriaaleja. Jos tarvitsen jotain tiettyä tavallisesti etsin sen samalla kun piirrän.

N: Oletko koskaan ollut taidevarkauden uhri? Mitä artistien kuuluisi tehdä näissä tilanteissa?

Kyllä olen.

Ensiksi? Älä panikoi. Arvioi tilanne. Yrittääkö joku väittää työtäsi omakseen, vai ovatko he vain jakaneet työn koska tykkäävät siitä ja unohtaneet mainita sinut? Jälkimmäisessä tilanteessa parhaimmassa tapauksessa tarvitsee vain muistuttaa henkilöä, että on kohteliasta mainita artisti jos he haluavat repostata töitä. Jos joku läpipiirtää töitäsi tai väittää repostattuja töitä omikseen en suosittele ottamaan henkilöön yhteyttä ollenkaan. He TIETÄVÄT teon olevan väärin ja eivät välitä. He voivat olla nuoria ja tyhmiä ja tekevät sitä saadakseen huomiota. Heillä voi olla jotain henkisiä ongelmia. Joka tapauksessa et pääse puusta pitkälle heidän kanssaan. Samaten kaveri- ja/tai fanijoukkion usuttaminen hänen kimppuunsa voi saada SINUT pulaan pahana ihmisenä joka hyökkää jonkun puolustuskyvyttömän nobodyn kimppuun. Parempi on ottaa yhteyttä galleriaan tai nettisivuun jossa kuvat ovat, näyttää heille todisteet varkaudesta ja pyytää johtoa poistamaan ne. Yleensä he poistavat kuvat ja varoittavat tai bannaavat henkilön ja sinun ei tarvitse tehdä mitään muuta. Fiksu varas ymmärtää yskän ja jatkaa elämäänsä. Jotkut taas eivät koskaan opi, se on totta, mutta todennäköisesti he eivät enää varasta SINULTA uudelleen. En menetä uniani tälläisten vuoksi.

N: Entäpä oletko törmännyt hankaliin asiakkaisiin? Miten olet selvittänyt takkuiset tilanteet heidän kanssaan? Millaisia asiakkaita taiteilijoiden kuuluisi vältellä?

Ensinnäkin jokaisella artistilla pitää olla palveluehdot. Nämä ovat olemassa sinun ja asiakkaidesi suojaksi. Tulet aina törmäämään vaikeisiin ihmisiin ja on kätevää jos sääntösi ovat kirjoitettu etukäteen. Mitä sitten teetkään muista aina, AINA varmistaa saaneesi palkan ennen kuin laitat kuvan nettiin. Olen jäänyt huijarin uhriksi, hän tapaa tulla streameihin, yrittää tinkiä artistin kanssa, pyytää (Paypalin) maksupyyntöä ja ei sitten maksa sitä. Jos en ole ollut tilaajan kanssa ennen tekemisissä tapanani on vaatia osa maksusta heti ja loput kun kuva on valmis. Luotan paremmin ihmisiin joiden kanssa olen työskennellyt ennen.

Ole varuillasi mikäli tilaaja kyselee paljon muutoksia. Minulla on kolmen muutoksen sääntö, eli luonnosvaiheessa näyttelen kuvaa kolmesti tilaajalle ja kysyn tarvittavia muutoksia, sen jälkeen alan pyytämään rahaa jokaisesta uudesta muutoksesta. Yksi henkilö muutti jatkuvasti mieltään ja pakotti minut piirtämään kuvan täysin uudestaan koska hän vaihteli hahmon lajia ja vartalotyyppiä jne. Muutoksien määrän rajoittamisen ansiosta päätöskyvyttömät ja ylinirsot ihmiset eivät haaskaa aikaasi. Ei ole mitään syytä miksette pääsisi yhteisymmärrykseen kolmen tai vähemmän tarkistuksen aikana. Pyydän myös rahaa jos muutoksia pitää tehdä puhtaaksi piirtämisen ja värityksen aikana (ellen itse ole tehnyt suurta virhettä jossain vaiheessa) koska työskentelen perinteisillä välineillä, jotka ovat paljon armottomampia. Jos asiakas sanoo hahmonsa olevan mustaoranssiturkkinen ja sitten haluaakin sen olevan valkoinen ja sininen en voi muuttaa sitä piirtämättä koko kuvaa uudelleen.

Välttele myös ihmisiä jotka yrittävät painostaa sinua pyytämään vähemmän rahaa tai syyllistävät tekemään heille kuvia ilmaiseksi tai alennuksella. Samaten on ihmisiä jotka yrittävät kaveerata kanssasi ilmaisen taiteen toivossa. On vaikea päällisin puolin sanoa kuka on oikeasti hyvä tyyppi ja kuka vain ilmaisen kaman perässä. Kun joku kehuu taidettani ja kysyy voisinko tehdä hänelle jotain ilmaiseksi tapanani yleensä on linkittää hänelle hinnastoni ja mikäli he antavat tyypillisen "haluaisin mutta olen peeaa" vastauksen pahoittelen kohteliaasti ja siirryn eteenpäin. Ylipäänsä ole varovainen ja älä luota liikaa. Jopa monien vuosien kokemuksilla varustettuja juksutetaan joskus.

N: Haluaisitko vielä lisätä jotain? Kiitos paljon kun jaksoit vastata tähän ärsyttävään kyselyyn!

Z: Toivottavasti tämä kaikki oli järkeenkäypää. Olen juuri toipumassa flunssasta ja tapani on höpötellä sairaana.

5 kommenttia:

  1. Tämä oli hyvä ja jo tästä ekasta jäi käteen paljon uutta ja tarpeellista faktaa. LISÄÄ!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä homma! Tulee aina kun joku ehtii vastata (tämä kysely kun on pitkä) ja saan suomennettua, muutenkin tiedän osan lukijoista tylsistyvän heti jos tulee jotain muuta sisältöä kuin arvosteluja, joten ripottelen näitä tasaisin väliajoin.

      Poista
  2. tosi tarpeellista tietoa ja vinkkejä kyllä sai, tykkään !! :)

    VastaaPoista
  3. Todella tarpeellista tietoa minullekin, taas oppi jotain uutta ja osaa katsoa enemmän uuedlta näkökannalta niin sanotusti! 5/5

    VastaaPoista